9 Ekim 2010 Cumartesi

plüton

hayat bilgisi dersini çok seven bir çocuk olarak, güneş sistemindeki gezegenler konusundan nedendir bilinmez ekstra zevk almıştım. güneşten uzaklıklarına göre "merkür, venüs, dünya, mars, jüpiter, satürn, uranüs, neptün, plüton" şeklindeki sıralamayı hemencecik ezberlemiştim, jüpitere kadar yükselen, tam o anda doruğa ulaşan, daha sonra dekreşendo ile sakince nihayete eren bu sıralamada plüton, en sessiz, en durgun söylenen gezegen olurdu. bilirdim ki bir kenara itilmiştir plüton, büyük kardeşleri olan gaz devleri onun hakkını yemektedir.

bazı yerlerde plüto, bazı kaynaklarda plüton diye geçerdi ismi. soğukta yaşıyordu, güneşe çok uzaktaydı, üşüyordu. küçücüktü. kendisine göre pek küçük sayılamayacak bir de uydusu vardı, güneşin siktir ettiği bir yörüngede mahsunca dolanırlardı. severdim plütonu, neptünü de çok severdim ama plütonun kalbimde yeri ayrıydı. bilmiyorum, sevgide mantık aramamak lazım aslında. halkalı satürne hiç ısınamamıştım mesela, yavşak bir hali vardı. güneşe yakın gezegenlerle alıp veremediğim yoktu. mavi neptünle zavallı plütonu severdim ben.

bir gün haberlerde plütonun gezegenlikten çıkarıldığını duydum. "saçmalamayın lan yerine başkasını mı bulmuşlar" diyip en başta inanmasam da acı gerçek kesindi, plüton artık sıradan bir gökcismi olarak geçecekti. belki bundan epey sene sonra okullarda bir nefeste okunacak gezegenler listesi "merkür, venüs, dünya, mars, jüpiter, satürn, uranüs, neptün"den ibaret olacaktı. akibetine üzülmüştüm, gönüllerin gezegeni olarak kalacaktı plüton, bir zaman sonra unutulacak, bilinmeyecekti. ceresi kaç kişi biliyordu ki.

plütona bir garez besleyip gezegenlikten atan gökbilimciler bunu neden yaptılar tam olarak hiç bir zaman anlamayacağım. yok yörüngesi neptünle kesişiyormuş, yok o büyüklükte başka minyatür gezegenler de varmış. kimseye zararı yoktu zavallıcığın. şimdi bizden çok uzaklarda, mutsuzca, dünyaya kırgın olarak dönmeye devam ediyordur.

öğretmenin ödev olarak verdiği güneş sistemi çiziminde seni olduğundan daha büyük çizerdim. ayın altıda biri kadar olmana rağmen mars kadar, dünya kadar çizerdim seni. kıl olduğum satürnün halkalarını yamuk yumuk çizerdim. sana bu sempatim hep var olacak sevgili plüton. duydum ki önümüzdeki astronomi toplantısında, senin tekrar gezegen olarak kabul edilmen çok zor gözüküyormuş. olsun. ileride çocuklarım olursa, okulda gezegenleri öğrendiğinde senin adını onlarla beraber saymazsa, adını ben öğreteceğim, defterine neptünün az ötesinde, dünya büyüklüğünde seni çizeceğim. üzülme, senin adını hatırlayan birileri hep olacak, en azından ben unutmayacağım.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder